5.42. Jaroslavas Melnikas ,,Maša, arba postfašizmas“


8d6c4f19cc85c2fb5594d0892ded855356584c3fŠi Jaroslavo Melniko knyga vis sušmėžuodavo man prieš akis, kai nueidavau į biblioteką, kol galų gale ,,neapsikenčiau“ ir parsinešiau ją su savimi. O netrukus pasiekė žinia, kad ji pretenduoja tapti geriausia šių metų knyga. Dar prisiskaičiau komentarų apie tai, kokia ji šlykšti, šokiruojanti. Ir visa tai tik žadino smalsumą ir skatino ją kuo greičiau perskaityti.

Tai antiutopinis romanas apie visuomenę, kurioje žmonės yra skirstomi į dvi grupes. Pirmieji  – tiesiog žmonės, antrieji – žemesnioji žmonių rasė, dar vadinama storais. Storai nevadinami žmonėmis ir su jais nelyginami, nepaisant to, kad jų išvaizda – kaip žmonių. Storai yra gyvuliai, kuriuos augina žmonės. Sorai, kaip tikri gyvuliai, nekalba, vaikšto nuogi, valgo ten, kur miega ir tuštinasi, jie atlieka visus jiems paskirtus darbus, o tuomet, kai sunkiai suserga ar pasensta, yra paskerdžiami. Dėl storų ,,normalių“ žmonių gyvenimas palengvėjęs: jiems nereikia dirbti (dirba tiek, kiek nori savo malonumui), todėl visuomenėje nėra technikos, kuria anksčiau žmonės naudodavosi (nes aprašomas maždaug ketvirtas tūkstantmetis), nėra nusikaltimų, visi gyvena ramiai, be didesnių iššūkių ar sutrikdymų gyvenime.

Taigi, lyg ir puikus pasaulis? Galbūt. Bet atsiranda žmonių, kurie pradeda storuose matyti žmones. Atsiranda storų, kurie pasipriešina ir pabėga nuo savo šeimininkų. Atsiranda laikraštis, kuriame dalijamasi įvairiomis nuomonėmis apie storus ir žmones, kurioje lyg ir ,,nekišama nuomonės“, bet iš kitos pusės – skatina susimąstyti ir taip didina būrį tų, kurie norėtų keisti šią santvarką. O kur dar valdžia, kuri tuo visai nepatenkinta. Tad ką jau kalbėti apie žmogų, kurio galvelėje ima siausti tiek minčių – ir viskas vien todėl, kad vieną dieną jis suvokia pjaustantis ne gyvulį, o žmogų. Ir tokių žmonių susuktomis galvomis vis daugėja.

Skaičiau ir negalėjau atsitraukti. Na, gerai, visgi galėjau. Juk ne per kartą perskaičiau. O ir tie įterpti ,,straipsniai“ (juos galima įvardinti kaip teoriją, ,,istoriją“, kadangi tie intarpai suteikdavo žinių apie šią visuomenę, santvarką, kaip ji keitės, kaip buvo sudaryta ir t.t.) buvo baisiai nuobodūs, gal tik į pabaigą įdomesni pasirodė. Tai ir skaitydama vis paskaičiuodavau lapus, kiek kuris artėjantis straipsnis užima. O ,,veiksmo“ dalis (jo nėra daug, bet ten viskas tikrai greitai vystosi) įtraukė nuo pat pradžių, laukdavau, kol galėsiu ištaikyti valandą ar porą, kad galėčiau sužinoti tolimesnius Mašos ir jos šeimininko (taip, aš ir vėl nepamenu vardo) likimus. Ir vis spėliojau, kaip baigsis. Ir neatspėjau. Todėl džiaugiuosi, nes išties pabaiga nustebino, įdomus ,,išrišimas“ visos istorijos ir to, kad niekada nežinai, kas iš tiesų yra tiesa,o kas ne.

,,Aš negalėjau padaryti iš jos žmogaus, nes ji buvo žmogus.“

Jau pradžioje užsiminiau, kad kai kuriems ši knyga pasirodo itin šlykšti, baisi ir visokia kitokia. Aš gal kad tų ,,tikroviškų“ (na, kur nėra vaiduoklių, bet žmogui žmogus vilku tampa) siaubo filmų mėgėja, o gal dėl to, kad tiesiog iš karto įsisavinau, kad štai anie yra žmonės, o kiti –  gyvuliai žmonių kūne, tai ir skaičiau apie jų rutiną be jokių stiprių neigiamų jausmų. Nors be abejo, knyga niūri, slogi, bet ar ne visos utopijos tokios? Dar sykį atskleidžia, kad tai, kas vienam atrodytų idealus pasaulis, kitam toks visai neatrodo. Apie žmogiškumą, politines jėgas ir santvarkas, apie tai, kas iš tiesų yra žmogus, apie kalbos galią, įtaigą, masių ir autoritetų įtaką, nenorą sau pripažinti akivaizdžių dalykų ir dar apie visa kita kalbama šioje knygoje ir galbūt viena kita tema norėsis su savimi padiskutuoti (o gal ir susitikus su žmonėmis aptarti).

Kad paliko įspūdį, rodo ir tai, kad jau ne vienam žmogui pasakojau ,,o tu žinai, kokią dabar knygą skaitau…“. Nes įdomi. Gal ne tokia, kuriai rašyčiau 5/5, bet 4/5 rašau tvirtą, o jau neilgai trukus, sudarinėdama metų geriausiųjų sąrašus matysiu, ar įspūdis apie ją išliks tiek, kad ją paminėčiau tarp jų.

Reklama

1 mintis apie “5.42. Jaroslavas Melnikas ,,Maša, arba postfašizmas“

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s